zaterdag 2 juli 2011

02-07-2011 Achterstallig onderhoud

19 graden!
Het is nu heerlijk weer voor de tuin, na weken van (eindelijk) veel regen en hoge temperaturen.
36 Graden was het afgelopen maandag, lekker voor in de cabrio maar niet in de tuin.
Daarna is hier nog wel wat regen gevallen maar in andere delen van het land is er dinsdagavond- en nacht een complete ravage aangericht door zware storm en/of hagelballen. Gelukkig is dat, buiten een half uur hele harde wind, aan ons voorbijgegaan.
Vandaag probeer ik wat achterstallig onderhoud te plegen want ik het de afgelopen week alleen maar gewerkt en geslapen. Ziek!! Rottig, maar gelukkig ben ik nu weer aan de beterende hand.
Vandaag dus eerst maar eens het gras gemaaid, lees: gehooid, en daarna de graskanten getrimd.
De graskanten binnen de rood/blauwe border afgestoken en de uitgebloeide Salvia's allemaal gekortwiekt.
Ik kan nou niet bepaald zeggen dat daar de border van opfrist. Pffft, het ziet er maar laveloos uit nu.
Maar als het goed is bloeien ze over een paar weken gewoon nog een keer en dan ziet het er allemaal weer heel anders uit.
Ondanks alle regen van vorige week geloof ik toch dat ik vandaag weer moet sproeien, met name de Hortenia's Annabelle, Monarda's en de Rode Zonnehoedjes hangen er toch weer zielig bij.
De margrieten, die 30 cm hoog zouden worden, zijn zo ongeveer een meter hoog en bloeien als een tierelier.
Alleen diegene die zelf rechtop blijft staan mag blijven, de rest wordt rigoreus tot de grond afgeknipt.

Chrysantemum Little Princess ofwel Margriet

Chrysantemum Little Princess met Escholzia

Hortensia Anabelle doet het het best in de schaduw op zandgrond, ze hangen in de zon anders erg snel zielig te wezen

vanaf het grindpad naar voren gezien
En toch kan ik dat niet overal volhouden. De Centaurea's ofwel korenbloemen die ik heb gezaaid in de rood/blauwe border zijn soms wel 1.20 m. hoog en hangen gewoon in de rode stamroos.
Ik heb over mijn hart moeten strijken omdat de kleur van de korenbloemen zo geweldig mooi blauw is en oh zo mooi in contrast met knalrood dat ik ze toch maar heb laten staan.
Centaurea Blue Ball met rode stamroos mooie kleurcombinatie

de potten op het terras met Geraniums, Vlijtige liesjes en spaanse margrietjes allen eenjarig

De tuin achter vanaf het terras gezien

Achtertuin vanaf de oprit gezien

Voortuin

Hemerocallis ofwel daglelie, naam onbekend
geel oranje border bij de hondenren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief