woensdag 4 mei 2011

04-05-2011 goeds met een luchtje

Het was een winderige dag met veel zon vandaag en 12 graden en volgens de berichten wordt het zaterdag boven de 26 graden.
Zondag zou het dan 15 mm moeten gaan regenen. Yes!!! dat wil ik. Jammer dat het op zondag is maar er moet onderhand echt eens water vallen wat de moeite waard is.
Gisteravond had ik alle Dahlia´s die al boven de grond zijn onder een omgekeerde bloempot gezet en dat was maar goed ook want het had gevroren.
Vannacht is er nog een kansje dus de potten staan er al weer overheen.
Vanavond na mijn werk heb ik alle graskanten getrimd en alle rozen zo´n heerlijk geurend brandnetelgiersausje gegeven.
Jakkes, wat stinkt dat toch maar het schijnt hele goede voeding te zijn voor de planten en ik weet uit ervaring dat bladluizen er een hekel aan hebben want als ik de eerste luizen in rozen of beukenhaag signaleer ga ik er meteen met de gieter met brandnetelgier overheen en zo hebben we al 2 jaar helemaal geen last van bladluizen.
Het werkt als volgt: je doet een ton vol met brandnetels (heb ik geluk, die hebben we genoeg) en giet dan de ton vol met water, eventueel wat groene zeep erbij maar ook zonder werkt het heel goed.
Deksel op de ton en dan een week laten staan.
Als je dan de deksel eraf haalt, wel je neus dichthouden want er komt een walgelijke geur vrij.
Ik schep het dan met een kan door een vergiet in een emmer en daarna in de gieter. Het is ook goede bladbemesting dus ondanks de geur is het echt geweldig spul en het kost niets, alleen de moeite.

Ik heb de eerste keer dat ik het gebruikte de fout gemaakt om de rozen om het terras ermee te overgieten.
Dat heb ik geweten, je kon de eerst 5 uur niet op het terras zitten, zo stonk het.

Ik heb vanavond ook weer nieuwe bloeiers gezien in de tuin. Hier een fotootje van een van hen.

Clematis Multi Blue, bloei juli/augustus (dus of ie het echt is is maar de vraag), hoogte 3 meter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief