zondag 24 april 2011

24-04-2011 Zomerse dagen

Het lijkt echt hoogzomer, de hele week al temperaturen boven de 23 graden en geen drupje regen.
Gisteren de hele dag een bedrijfsuitje gehad, heeeeeeeeeeeel gezellig maar niks gedaan in de tuin natuurlijk.
Dat moest vandaag weer ingehaald worden dus ben ik vanmorgen maar begonnen om het onkruid overal tussenuit te plukken. Het wordt steeds lastiger want er komt steeds meer boven de grond wat ik niet herken, dus maar laat staan.
Ik heb wel al een paar van mijn vijanden vervloekt vandaag.
Ik heb de laatste 3 dagen al wel 25 leliehaantjes uit de lelie´s gehaald. Die knalrode rotbeestjes hebben alle lelie´s al behoorlijk toegetakeld.
Het leliehaantje vooral schadelijk voor Lelie`s en Keizerskronen
Lelie Stargazer, hoogte 80 cm, bloei juli/augustus
Ze hebben de rottige eigenschap zich meteen op hun rug in het zand te laten vallen als ze zich bedreigd voelen dus moest ik ze proberen op te vangen in mijn hand en natuurlijk is er nog 1 ontsnapt op deze manier want ze zijn zwart aan de onderkant dus vallen ze dan helemaal niet meer op. Wel slim natuurlijk van die rotzakjes!!
Ik was trouwens ook bij 1 Hosta vergeten slakkenkorrels te strooien en ja hoor....... nu al 1 grote gatenkaas.

In de klimroos New Dawn heeft de roest ook al weer toegeslagen dus ook daar moet morgen voor gespoten worden.

Met Roest besmet rozenblad
Roos New Dawn
             




Jakkie, dat zijn nou de minpuntjes van het tuinieren en al deze dingen kun je niet op een natuurlijk manier bestrijden. Jawel, op 1 manier wel, gewoon die planten eruit gooien en niet meer in je tuin willen, dat is de enige optie, maar laat ik dat nou helemaal zonde vinden.

Wat een gejammer he?
Gelukkig heb ik ook heel veel mooie dingen gezien.
Ik ben al 4 weken bezig "mijn" Pindakaasboom zo'n beetje in blad  te kijken en het is eindelijk gelukt.
Joepieeeeeeeeee, ik had de hoop al een beetje opgegeven. Wel 8 piepkleine blaadjes heb ik geteld, maar het is een begin!!

Bloemen en bessen van de Clerondendrum ofwel Pindakaasboom/Kansenboom, boom die in september bloeit.


Ik ben er eindelijk ook achter welke tulp het nou was die ik zo mooi vond.
Stom van me, het is gewoon Tulp Abba, die vorig jaar met z'n allen in de put stonden en die ik er in het najaar uitgehaald heb en overal gewoon tussen heb geplant. Ik had ze niet herkend omdat ze in de put veel lager bleven en lang niet zo mooi waren. Blijkbaar hebben ze het in de volle grond beter naar hun zin.

Tulp Abba em Tulp Red Revival op z'n retour.

Tulp Recreado en Negrita tussen de Hosta's en Dicentra op de achtergrond

De wal rechts voor in de tuin


Border bij de Eik en Acacia

Tulp Upstar tussen de Hosta's onder de notenboom

Deze "staarten" had ik nog nooit eerder gezien in onze Juglans regia ofwel walnotenboom
Ik heb begrepen dat dit betekent dat de boom veel vruchten zal gaan dragen, ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief