zondag 10 april 2011

10 april 2011 Een zomerse dag

Het is ongelooflijk, 20 graden vandaag en mijn rug heb ik aardig verbrand.
Eigen schult dikke bult natuurlijk want ik heb wederom de hele dag in m´n topje en rokje buiten doorgebracht.
Ik heb het "rozenlaantje" of wat het nog moet worden, achter de stallen vandaag voorzien van allemaal haakjes in de muur en daar spandraden doorheen zodat ik de rozen mooi op kan binden en heel de muur begroeit raakt. Dat betekende dus 32 gaatjes boren, plugje erin en dan een haakje erin draaien.
De muren van de stallen zijn wit en als je daar dan een paar uur voor staat te werken in de zon, tja dan kan het zomaar zijn dat je hier en daar wat aanbrandt.
Klimroos New Dawn, bloei juli/september hoogte 3 meter
Ik heb ook besloten dat, behalve de 5 rozen New Dawn die daar nu staan, er misschien ook 3 rambler rozen tussen moeten. Een iets harder roze dan de New Dawn misschien.
Die groeien veel harder en het lijkt me zo'n machtig mooi gezicht als over een paar jaar een zee van rozen het dak van de stallen bedekt. Je ziet maar weer, soms geloof ik nog in sprookjes.
En toch ga ik het proberen!!
Toen de zon achter de stal weg was heb ik de rozen daar nog even voorzien van flink wat water want daar staat nog geen sproeier. Als we daar gras gaan inzaaien, over 2 weken, moet ik daar ook maar een sproeier installeren, scheelt een hoop gesjouw met tuinslangen. Een geluk, de wateraansluiting ligt er al dus hoef ik mooi niet te graven.

Omdat ik toch de boormachine en verlengkabel bij de hand had heb ik  meteen de ouwe brievenbus die we nog hadden staan op een paal geschroefd bij het tuinhuis en nu maar hopen dat er nog een "laat" vogeltje zijn nestje erin wil maken. Een paar jaar geleden stond die brievenbus op een afgezaagde boom en zaten er elk jaar vogelnestjes in, en dit terwijl dat ding met de opening helemaal de verkeerde kant op stond, tenminste als je de boeken moet geloven.
2003 Zo stond de brievenbus eerst in de tuin
Ik heb nog wat Phloxen die zich uitgezaaid hadden voorzichtig uit de grond gehaald en in potjes gezet, als die het nu gaan doen heb ik er gratis weer een aantal van die mooie planten bij die mooi in het nieuwe stuk tuin aangeplant kunnen worden.


Phlox Carolina (rechts) hoogte 80 cm. bloei juni/augustus hier met Liatris Spicata
Om 6 uur nog gespoten tegen onkruid in het gazon op alle gazons want de paardebloemen bloeien alweer.
Leuk hoor die gele bloemen in je gras, ware het niet dat je in een paar jaar tijd meer paardebloemen dan gras hebt als je daar niets tegen doet en ons gazonnetje is net te groot om ze er op je knieen 1 voor 1 uit gaan zitten te steken.
Ik dacht altijd dat ik best heel milieubewust tuinierde maar als ik lees in mijn weblog wat ik de afgelopen week al  heb gespoten en gestrooid, valt dat best wel tegen eigenlijk.
Het enige weerwoord dat ik heb is dat ik allemaal produkten gebruik die in ieder geval niet slecht zijn voor vogels en egels maar of ik het daar nou allemaal mee recht kan praten?

Hier een foto die Thedor vandaag heeft gemaakt, wat een mooi kleurcombinatie!!
Dagpauwoog op de blauwe druifjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief