zaterdag 9 april 2011

09-04-2011 Het lijkt wel zomer

witte border achter het huis met tulpen Purisima en Hyacinten Carnegie
Tjonge, het lijkt niet op te houden, heeeeeeeeeeeeeeeerlijk weer was het wederom vandaag.
Vanmorgen eerst maar even naar de slager gereden om vlees te halen voor de bbq vanavond.
Daarna eindelijk het gat kunnen dichten waar ik de waterleiding dan eindelijk dicht heb gekregen.
Nu maar weer eens bedenken wat ik op die plek voor struiken en planten  ga zetten want daar wil ik graag een doorkijkje creeeren naar het terras bij het tuinhuis.

Vandaag weer een heleboel onkruid verwijderd, op mijn knieen natuurlijk en uiteraard met mijn kleine handharkje. De gele border gaat dit jaar echt geel worden zo te zien want alles schijnt het daar naar de zin te hebben. Na de winterakonieten en de narcissen begint nu de Waldsteinia ternata te bloeien.
Een aardigheid, deze fantastische bodembedekker, daar komt echt geen onkruid doorheen, hij is ook nog eens wintergroen en kan goed tegen schaduw. Hij breidt zich ook behoorlijk snel uit dus heb je zo een mooi groen tapijtje het hele jaar door met in het voorjaar een zee van gele bloemetjes.
Waldsteinia ternata, groenblijvende bodembedekker, bloei april-mei, hoogte 15 cm. standplaats schaduw/halfschaduw
Ik heb vandaag de hele dag in een topje en een kort rokje rondgesjouwd want je moet natuurlijk wel het nuttige met het aangename verenigen. Kan ik mooi al ploeterend een beetje kleur opbouwen.

Vanmiddag heb ik de stoepen gespoten met roundup, ik weet het, niet echt wat je noemt milieuvriendelijk maar met 500 m2 meter verharding is het nog minder "rugvriendelijk" om al het onkruid tussen de stenen uit gaan zitten te krabben.
Daarna slakkenkorrels gestrooid rond al de "slakgevoelige" planten zoals Hosta, zonnehoed en asters, want ik zag dat ze al aan de net ontluikende blaadjes van de rode zonnehoedjes hebben geknabbeld. Ik heb ze ook bij 2 Dahlia's gestrooid want zelfs die komen al boven de grond. Ik gebruik wel heel bewust slakkenkorrels die niet schadelijk zijn voor de vogels en onze egel want ik zou niet willen dat die er ziek van werden.

Om 3 uur kwam mijn zus met de kids en daarna zijn we met z´n allen gaan bbqen dus het volgende gedeelte van de tuin wordt morgen onkruidvrij gemaakt.
Ik overweeg trouwens wel om het onkruid in wat het nieuwe gazon moest worden morgen kapot te spuiten, nieuwe tuinaarde erop te doen en over 2 weken opnieuw in te zaaien want er is nog geen sprietje gras te zien.
Ik ben dan ook bang dat het niet zo´n geweldige zet van me is geweest om met graszaad van vorig jaar te gebruiken.

Hier nog wat fotootjes van vandaag.

Tulpen Red Revival en Greigii toronto, Kaukasisch vergeet me nietje en lila Azalea


Diva tussen de tulpen bij het terras, zo knap, er breekt er nooit een af als ze ertussendoor sluipt

Doorkijkje naar de voortuin

Dicentra, hoogte 80cm. bloei april/mei standplaats halfschaduw.

Tulp Greigii Toronto en Red Revival tussen Brunnera Macrophylla ofwel Kaukasisch vergeetmenietje 

Dit moet het rozenlaantje worden achter de stallen met allemaal rozen New Dawn, hier misschien ook maar gras inzaaien, lijkt me veel mooier.

Langs de oprit met bloeiende Spirea cinerea Grefsheim en Arabis caucasica Pinkie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief