zaterdag 26 maart 2011

26-03-2011 steeds meer kleur

Het enige licht wat hier brandt op dit moment is het licht van mijn beeldscherm en dat van de TV waar Thedor naar zit te kijken. Milieubewust als we zijn doen we mee met de nationale aktie waarin je vandaag van half 9 tot half 10 zo veel weinig mogelijk lampen laat branden. Nou ja, alleen de  2 x 8 watt spaarlampen buiten branden want die gaan aan op een sensor.

Na een hele week prachtig lenteweer was het vandaag bewolkt en maar 9 graden.
Jammer, maar gelukkig goed genoeg om in de tuin van alles te doen.
Ik liep vanmorgen naar achteren en het ruikt op de hoek bij de stallen echt hemels.
Alle Hyacinten staan daar in bloei en die ruik je echt al op 3 meter afstand.

Hyacinten bij de Notenboom, bloei maart geurt fantastisch

Wel jammer dat de Arabis Pinky, die ik vorig jaar tussen heb gezet het hebben laten afweten, het was de bedoeling dat dit jaar de Hyacinten opkwamen uit een roze tapijt. Dat zou een lief gezicht geweest zijn!
Helaas gaat niet alles in de tuin zoals je dat van te voren gepland had.

Ik ben vanmorgen weer naar Tuincentrum `de Elzenhof`in Mill geweest en heb daar meteen weer het een en ander ingeslagen.


10 x lavendel Hidcote, bloei 6-7, hoogte 40 cm, volle zon

Ik heb trouwens gelezen in de Tuin & Co dat je vooral geen mest en water moet geven als je Lavendel plant.
Deze moet juist op arme zandgrond staan die gerust droog mag zijn. Wel op kalkrijke grond.



3 x Campanula Percicifolia,  bloei juni/augustus, hoogte 70 cm.


5 x Dianthus ofwel Steenanjer


2 x Boompioen (schrik niet) Wu Long Peng Sheng, bloei 4-5, hoogte tot 2 meter

Wat een naam he, ik geloof ook nooit dat ik ga proberen die te onthouden. Onbelangrijk ook natuurlijk, als het maar een mooie plant wordt. Ik heb er nog nooit 1 in de tuin gehad dus ik ben benieuwd.


1 Buddleja ofwel Vlinderstruik Ile de France, bloei 8-9, hoogte tot 2 meter

Donderdag had ik nog 3 stamrozen bij Karwei op de kop getikt. 8 Euro moest ik betalen. Das pas echt een koopje.
Als het klopt wat er op het kaartje stond heb ik de volgende gekocht:

1 Rosa Palette (oranje-rood)

1 Rosa Joro (oranje)

1 Rosa Peer Gynt (felgeel)

Vandaag alles meteen met een heleboel potgrond de grond in gedaan en daarna meteen de sproeiers geinstalleerd en aangezet.
Kon ik mooi meteen zien of ik het vanmorgen allemaal goed aan elkaar gefrommeld heb onder de grond........Niet dus!!!
Het water stroomde er nog steeds aan alle kanten uit dus heb ik besloten om maandag alles maar van Thyleen te maken, die overgang van Thyleen naar PVC, daar heb ik blijkbaar moeite mee.
Ondanks dat het lekte kon ik gelukkig toch de rest van de tuin sproeien en ik was niet de enige. Toen ik onderweg was zag ik dat een heleboel agrariers hun waterkanonnen ook al aan hadden staan. Dat betekent dus dat het gewoon al echt droog is.

Ik heb vanmiddag het compostvat dat ik achter de garage had staan leeggemaakt.
Tjonge, niet te geloven, nu snapte ik voor het eerst hoe geweldig mensen zelfgemaakte compost vinden en waarom ze dat het zwarte goud noemen.
Van die heerlijk stinkende, vette diepzwarte compost, en dat na een half jaar in het compostvat.
Afijn, dat er uiteindelijk maar 2  volle kruiwagens uit kwamen en dat ik daar ,nog niet misschien, genoeg aan heb dat is maar een klein detail. Degene die het het hards nodig hadden naar mijn idee zijn er vandaag mee verwend.
Hahaha, ik heb hier wel 18 composthopen nodig als ik alle planten en struiken hier van zelfgemaakte compost wil voorzien.
Dat wordt volgende week toch maar een paar aanhangers compost halen op de gemeentewerf.

Nog net voor het donker werd heb ik alle vogelnestkasten van de bomen gehaald en schoongemaakt.
Hebben de vogeltjes straks weer een mooi schoon huisje. Jakkie, daar zitten echt allemaal beestjes in als je die laat hangen met het oude nest erin.
Morgen ga ik ze allemaal weer ophangen, hoger dan eerst want we hebben een kat, Diva genaamd, die er gewoon aan gaat hangen als je ze op ooghoogte wilt hebben. Zucht, dan maar niet meer stiekem kijken hoeveel jonge vogeltjes er in zitten.


Diva, acrobaat en vogelliefhebster

Ook weer foto's gemaakt vandaag natuurlijk want de tuin verandert nu elke week.

Niet normaal, zoveel bloemen heeft Helleborus Niger op het moment
De Prunus op stam achter het huis volop in bloei

Het perk bij de Eik en Acacia, nu bloeien de Hyacinten bij de Helleborus ook en de blauwe druifjes en Aubrieta krijgen al kleur.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief