dinsdag 8 februari 2011

08 Februari 2011

Het was weer een prachtige dag vandaag. Lekker dat ik om 13.00 uur al thuis was van mijn werk want nu kon ik mooi de tuin in.
Eerst een inspectie op onkruid en uiteraard weer van de ellendige stengels gras tussen de planten uitgetrokken, dat ging nu lekker makkelijk, de grond goed los dus ik kon zo hele slierten tussen de planten uittrekken met wortel en al.
Tot mijn verbazing stond er in het grote perk achter het huis opeens een heel opvallend blauw bloemetje.

Dat moest even van dichtbij bestudeerd worden. Heel leuk, het bleek een verdwaalde Iris te zijn, die heb ik vast geerfd van iemand waar ik ooit een plant van heb gekregen. Nu nog uitzoeken welke het is want die wil ik wel een groepje in de tuin.


De Hamamelis Intermedia "Diane" staat ook prachtig in bloei, zoals te zien op de foto hieronder.
Helaas moet ik wel bekennen dat die heerlijke geur die deze volgens de boeken zou moeten verspreiden,
hier ver te zoeken is, ik ruik gewoon helemaal niks.

Hamamelis Intermedia "Diane" tot 200 cm hoog, zon/halfschaduw bloeit in januari/februari
Ik jubel wel bijna als ik nu in de borders kijk, overal komen de kopjes van tulpen, hyacinten, crocussen enzovoorts al boven, dat gaat een spektakel worden, zeker weten. De roze heleborissen beginnen ook aardig te ontluiken dus in het weekend wordt het weer fotootjes schieten hoop ik.

Ik zag ook dat de eenjarige Escholzia's die ik vorig jaar gezaaid heb, massaal terugkomen.
die hebben vorig jaar 3 maanden gebloeid dus daar ben ik erg blij mee.
Ik heb de stoute schoenen dus aangetrokken en het zaad van de Escholzia's die ik nog had liggen, Escholzia "red Chief"en de witte "Ivor Castle" gewoon nu al gezaaid. Mislukt het, heel jammer, toch 79 Eurocent per zakje hahaha. De Escholzia wordt ongeveer 30 cm. hoog en groeit volgens mij op elke grond in zon of halfschaduw.
 Escholzia Aurantiaca  bloei juli/oktober 20 cm hoog, volle zon met Dahlia Red Pigmy  niet winterhard bolgewas, bloeit juli/oktober, vruchtbare grond 10-08-2010


 Escholzia Ivor Castle


Escholzia Red Chief

Gisteren op de sportschool nog een man gesproken en toevallig (wat heet toevallig) kregen we het over de tuin.
Hij vertelde dat hij komende week een stuk of 8 grote struiken uit zijn tuin op wilde ruimen omdat die daar te groot werden.
Ik heb meteen gevraagd of hij daarmee wil wachten tot zaterdag, neem ik man en trailer mee zodat we ze meteen in kunnen laden als het nog iets is. Ik ben benieuwd!!
Ik hoop dat het voorlopig even dit soort weer blijft want ik heb gezien dat ik nog heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel werk heb voordat het voorjaar echt kan beginnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief