zaterdag 22 januari 2011

een druilerige dag in januari

Vandaag was het 4 graden en miezerig, niet echt wat je noemt: tuinwerkweer.
Vanmorgen heb ik een hele vracht Vinca Major, oftewel grote maagdenpalm opgehaald bij Frederike in Vierlingsbeek.

Vinca Major, groenblijvende bodembedekker, 30 cm hoog, bloei februari tot mei, zon of halfschaduw, doet het op elke soort grond.



Frederike wil langs een pad liever de kleine maagdenpalm dus heb ik voorgesteld om die bij mij op te pikken, die hebben we genoeg. Ik ben trouwens wel een tikkeltje jaloers op de indeling van haar tuin en met name op de enorme zwemvijver die ze heeft laten aanleggen. Echt heeeeeeeel erg mooi, zelfs nu er niks groeide of bloeide. De indeling van haar tuin past helemaal bij het huis daar, dus zou hier compleet misstaan. Daarbij tuiniert zij op klei en ik op arm zand dus ook dat is een heel groot verschil.

Met die Vinca heb ik dus wel een 2 stukjes kunnen aanplanten in de nieuwe blauwrode border. Donderdag had ik al 2 Perovskia's gekocht bij De Elzenhof, dus stukje bij beetje komt er wat kleur in.

Perovskia Atriplicifolia, 80 cm hoog, in zon of halfschaduw, kan tegen droogte

Ik bedacht me vanmiddag wel dat ik het weer mooi voor elkaar heb. In mijn roodblauwe border staat een boom die knalgeel bloeit, de tulpenboom ofwel  Liriodendron tulipiferum, (bloei juni/juli standplaats volle zon, hoogte 10 meter) daar heb ik dus weer fantastisch goed over nagedacht.

bloem Liriodendron

We zullen wel zien of het echt storend gaat worden want ik ga die boom echt niet verzetten.
In de gele border staat trouwens een Jonagold die roze bloeit, dus achteraf gezien had ik ze beter kunnen wisselen. Maar goed, als het niet mooi is, doe ik maar een paar weken of ik het niet zie.

Nog wat struiken verzet vanmiddag die te dicht bij elkaar stonden naast de oprit en meteen de boel weer aangeharkt langs het pad, ziet het er meteen een heel stuk netter uit. Meteen wat klei, die ik als cadeautje meekreeg uit Vierlingsbeek bij de vochtminnaars ondergeharkt, dat scheelt straks altijd weer een beetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief