zondag 6 mei 2012

6 mei 2012 En toen werd het voorjaar!

Nou ja, volgens de kalender dan!!
We hebben een paar daagjes heerlijk weer gehad maar kou en regen overheerst toch wel.
Het is nu 6 mei en het is vandaag 10 graden. Das nou niet echt lekker voorjaarsweer maar wel goed genoeg om in de tuin te werken gelukkig.
Het zal dit jaar wel schelen in de stroomrekening want ik heb nog niet 1 x hoeven sproeien dit jaar.
Door al de regen die er valt schiet het onkruid werkelijk de grond uit dus ik hoef me niet te vervelen.
Vorige week heb ik weer een aantal planten gekocht om de gaten op te vullen waar wat kapot gevroren was.
4 Spirea's Grefsheim omdat die het hier wel goed doen staan nu voor bij de weg, i.p.v. de Skimmia's die ik eruit heb gesloopt.
Spirea Grefsheim, Hoogte 125 cm, Bloei eind April, zeer winterhard

Ik stond klaar met mijn spade in de hand om de Photinia's eruit te halen tot ik, tot mijn grote verbazing, opeens zag dat er allemaal rode puntjes onder aan de stammen zaten.
Hahahahaha, die loopt dus toch gewoon weer uit.
Pfjoee..... gelukkig had ik de week ervoor geen tijd gehad om ze eruit te halen, anders hadden ze nu op de composthoop gelegen!
Die mogen toch maar weer gewoon blijven al hoop ik niet dat ik elk jaar weer vanaf de grond moet beginnen met ze want dan wordt het ook nooit wat.

Voor in de geel/oranje border heb ik voorjaarszonnebloemen gekocht, zoooooooo lief, die gele bloemetjes.

Ik heb ook weer een aantal dingen gezaaid en ik zou mezelf niet zijn als ik natuurlijk vergeten was een stokje in de grond te steken waar ik die zaadjes neergegooid heb.
Daar kwam ik achter toen ik afgelopen week aan het schoffelen was en niet meer wist waar ik dit vooral niet mocht doen.
Aj, waarschijnlijk hebben die zaadjes dan ook een overlevingskans van 0 komma 0.

Gisteren maar weer een aantal eenjarigen gezaaid en nu maar wel stokjes in de grond gestoken.
Misschien dat het helpt!!


Ik heb ook een aantal bodembedekkers gekocht.
Kruipfloxen voor in de ronde tuin (deze noemde ik eerst de rood/blauwe tuin maar aangezien er nu ook oranje en roze tussenstaat noem ik het voortaan maar de ronde tuin).

Deze heb ik mooi vooraan gezet, zodat ze over het muurtje heen kunnen groeien, leuk in combinatie met blauwe violen.

De Magnolia die ik vorig jaar van Marcel Heiming heb gekocht is werkelijk prachtig.



En ook de Magnolia langs de weg staat vol met bloemen, echt een aardigheid om te zien.

De lila tulpen tussen de Hemerocallis langs de oprit zijn ook een hele leuke combinatie al zeg ik het zelf.

Tulpen Violet Beauty en Cum Laude met Hemerocallis
 Onze haan staat ook weer heel mooi te pronken met de altijd geweldig bloeiende Dicentra, oftewel gebroken hartje. Wat ik op zich vreemd vindt want volgens de boeken zou die op vochtige grond moeten staan en liefst in de schaduw, en hier staat ie in de volle zon (als die zou schijnen tenminste) op droge zandgrond.

Het blijft voor mij een geweldige bezigheid, in de tuin te mogen werken, ook al kost het me  op het moment zo'n 15 uur in de week.
Er zijn mensen in mijn omgeving die niet begrijpen wat er leuk is aan het wroeten in de grond.
Die zijn in hun vorige leven waarschijnlijk geen woelmuis geweest en ik waarschijnlijk wel!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief