dinsdag 18 oktober 2011

17-10-2011 Herfst in aantocht!!

Het zit er weer aan te komen, korte gure dagen met regen en veel wind.
Na een heel mooi weekend met 14 graden en zon is dat weer even wennen.
Van dat weekend heb ik maar weer eens ouderwets gebruik gemaakt.
Niks touren met de cabrio, de hele dag ploeteren in de tuin, dat was pas lekker.
Na lang wikken en wegen besloot ik toch maar de geel/oranje border bij de hondenren op de schop te nemen.
Eerst alle planten en struiken eruit staan graven, daarna het hele stuk omgespit en voorzien van eigengemaakte compost en potgrond en toen alles wat wel mooi was in groepen op de juiste plaats gezet.
(wat ik nu de juiste plek vond kan volgend jaar natuurlijk wel weer anders zijn).
Ik heb deze keer eindelijk de moed op kunnen brengen om de planten die het gewoon niet mooi doen weg te gooien. Tjonge ik boek vooruitgang. Alhoewel....... de armetierige Jonagold toch weer is blijven staan. Ik wou net de schop in de grond steken om hem om het leven te brengen toen ik een appel op de grond zag liggen.
Ik beet er een hap uit en............ heeeeeeeeeeeeeeeerlijk!!!! Toch nog maar een jaartje laten staan om te kijken of ie toch nog wat mooier wil worden dus. Watje!!

Meteen weer 100 bloembollen tussen de planten gepoot dus van mij mag het voorjaar eigenlijk al weer beginnen. 20 Tulpen Orange Emperor en 20 Tulpen Yokohama (geel) en een 100 bollenmix in geel.

Zondagavond had ik natuurlijk wel een pijnlijke rug en blaren op mijn handen van het spitten, harken en vegen het hele weekend, maar het was  de moeite waard.
Ik moest ook wel klachten krijgen want ik heb de afgelopen 2 maanden bar weinig gedaan in de tuin.
Er waren gewoon steeds andere dingen die m'n aandacht opeisten.
Maar nu is het begin weer gemaakt en ben ik van plan om telkens als het weer en mijn tijd het toelaten een andere border helemaal overhoop te gooien en opnieuw aan te planten.
Als het goed is moet er voor het einde van de winter ook een verhoging in de vorm van een stapelmuurtje om de border bij het tuinhuis staan en de rij met palen die het uitzicht vanaf de weg naar de garage moeten onderbreken.
Uit de tuinen van Appeltern komt het idee voor een soortgelijke verhoogde border
Nog plannen genoeg dus en zoals gewoonlijk veel te weinig tijd om ze allemaal te verwezenlijken maar ik ga mijn best doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief